بوگاتی (Bugatti) شرکت خودروساز فرانسوی با عملکرد بالا است. این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط نابغهای ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد ولی با شروع جنگ جهانی دوم این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای هم دوره خود با شکست مواجه شد. شرکت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس واگن خریداری شد و تولید بسیار محدودی دارد.
ویرون برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به نمایش درآمد. این مدل نمایشی اولیه به مدل تولیدی امروز شباهت زیادی داشت، اما پیشرانه آن W-۱۸ بود که از سه ردیف ۶ سیلندر در کنار هم تشکیل شده بود. مدیر عامل کل فلوکس واگن قول ساخت آن را در سال ۲۰۰۰ داد اما تصمیم بر به کار گیری یک موتور W-۱۶ به جای موتور ۱۸ سیلندر قبلی بود، که به شکل W-۱۶ (یعنی دو موتور ۸ سیلندر V شکل در کنار یکدیگر) است. این قول به دلیل مشکلاتی که در سر راه پیش آمد عملی نشد. ویرون در سرعتهای بالا پایداری کمی داشت که همین امر باعث تصادف و نابودی یکی از مدلهای آزمایشی آن گردید و یک دستگاه دیگر هم در Monterey در هنگام معرفی در مقابل هزاران چشم، از پیست خارج شد که بسیاری را ناامید کرد.
بعد از هزاران ساعت کار طاقت فرسا بالاخره ویرون در سپتامبر ۲۰۰۵ به تولید انبوه رسید. پیشرانه۱۶ سیلندر نهایی به حجم ۷۹۹۳ سی سی میباشد. در تبلیغات گفته شد که این مدل ۱۰۰۱اسب بخار قدرت دارد که البته آزمایشها دیتل قدرت واقعی را بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ اسب بخار نشان داد. بدین ترتیب این اتومبیل قویترین اتومبیل تولید انبوه جهان است. حداکثر سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل ۲٫۵ ثانیه است(اگر ویرون ۳۴۰ کیلوگرم سبک تر بود شتاب آن به عدد ۱٫۶ ثانیه میرسید.) که آن را به یکی از سریعترین خودروهای جهان مبدل نمودهاست.
البته قیمت آن که ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۰۰ دلار میباشد هم رکورددار بوده و آن را به یکی از گران قیمتترین اتومبیلهای دنیا تبدیل کردهاست. بوگاتی تخمین ۳۰۰ دستگاه را برای تولید ویرون اعلام کردهاست. در ماه مارس۲۰۰۶ کارخانه اعلام کرد که تا آن تاریخ ۷۰ سفارش به کمپانی رسیدهاست. کارخانه، این اتومبیل را توسط نمایندگان بنتلی در شعب لندن، میامی، تروی، بورلی هیلز، سن دیگو، پاسادنا، گرینویچ و یک نماینده در عربستان سعودی به فروش میرساند.
در سنین جوانی Ettore Bugati استعداد قابل توجهی در طراحی اتومبیل از خود نشان داد. او در سال ۱۸۸۱ در شهر میلان ایتالیا به دنیا آمد. وی در سن ۱۸ سالگی با اتومبیل ۲ سیلند خود در مسابقهای پیروز و ۲ سال بعد موفق به ساخت ۴ سیلندر شد. او به عنوان طراح برای چندین شرکت از جمله Deutz کار کرد و بخاطر طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور ۴ سیلند 1208cc در خانه خود مشهور شد. طرح این اتومبیل پایه و زیر بنایی شد برای ساخت اتومبیلی که در سال ۱۹۱۰ به بازار عرضه شد. در آن سال ۵ دستگاه اتومبیل Bugatti با موتور 1327cc ساخته شد و در سال بعد این تعداد به ۷۵ دستگاه افزایش یافت. بوگاتی در ۱۹۱۱ اتومبیلی کوچک با موتور 855cc ساخت که توسط کمپانی Peugeot خریداری و Bebe Peugeot نام نهاد و ۳۰۹۵ دستگاه از آن تولید شد. شرکت Bugatti آقای Ernest Fridrich با اتومبیلهای بوگاتی در مسابقات شرکت کرد و در سال ۱۹۱۱ در مسابقه Grand Prix بمقام قهرمانی رسید. در سال ۱۹۱۳ بوگاتی یک اتومبیل با موتور 5000CC که هر سیلندر آن دارای ۳ سوپاپ-۲ ورودی ۱ خروجی-بود تولید کرد. با وجود اینکه از این اتومبیل فقط ۳ نمونه ساخته شد اما همین طرح راهگشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع ۳۰ و ۳۷ در دهه ۱۹۲۰گردید. یکی دیگر از تولیدات کمپانی مدل ۱۳ بود که تا جنگ جهانی اول تولید آن تدامه داشت. در جنگ تلاشهای آقای بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد. وی سالهای جنگ را در پاریس به طراحی موتور هواپیما سپری کرد. از جمله کارهای او طی این دوران یک موتور ۱۶ سیلندر 500hp بود که توسط کارخانه Duesenbetg Motors ساخته شد. پس از جنگ جهانی اول شهر Molsheim که کارخانه در آن قرار داشت ضمیمه خاک فرانسه گردید. پس از جنگ آقای بوگاتی به کمپانی خود بازگشته و تولید مدل ۱۳ را از سر گرفت. جانشین این مدل مدلی ۱۶ سوپاپه بود که پس از برنده شدن Friderich در مسابقات Grand Prix سال ۱۹۲۱ در Brescia شهری در شمال فزانسه این مدل Brescia نام گرفت. این اتومبیل موفقیت زود هنگامی به دست آورد و تا سال ۱۹۲۶ دوهزار دستگاه از آن ساخته شد. در کشورهای دیگر نیز تعداد زیادی اتومبیل تحت امتیاز بوگاتی تولید شد. بوگاتی در سال ۱۹۲۲ با مدل ۸ سیلند و 2000cc به نام ۳۰ در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم گیری بدست آورد. در همان سال مدل ۳۵ ساخته شد. اما بعلت عدم تواناییهای لازم برای شرکت در مسابقات این اتومبیل به افراد غیر حرفهای فروخته شد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%DA%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C
http://www.bugatti.com/en/home.html