
در پانزدهم نوامبر سال 1908 ميلادي وين، شاهد تولد شخصي بود كه ابتدا در مسابقات موتورسيكلت حريف ميطلبيد ولي بعدها به تيونري موفق براي اتومبيلهاي مسابقهاي تبديل شده و كارش به آنجا كشيد كه شركت اتومبيلسازي فيات كل شركت وي را خريد تا با همكاري و كمك آن بتواند اتومبيلهايش را تقويت كند.

Karl Abarth
كارل ابارت كه بعدها شركت ابارت را تاسيس کرد كار خود را در سن هفده سالگي به عنوان كارآموز در شركتي ايتاليايي شروع كرد و در ساخت شاسي براي موتورسيكلت و دوچرخه كسب تجربه کرد. در سال 1927 او به اتريش بازگشت تا از تجربههايش استفاده كند و اين هنگامي بود كه وي را به عنوان قهرماني ميشناختند كه موتورهاي مسابقهاي خود را با دست خود طراحي كرده و ميساخت.

Cisitalia 360
سال 1929 را ميتوان سال درخشيدن وي دانست ولي يك سال بعد از آن طي سانحهاي مرگبار در شرف عظيمت به آن ديار بود كه جان سالم به در برد و تقريباً يك سال و اندي به طول انجاميد تا بهبود كامل پيدا كند. با مشكلات ايجاد شده بر اثر جنگ جهاني دوم كارل ابارت تصميم گرفت تا بار ديگر به ايتاليا سفر كند تا در آنجا مشغول مسابقات خود شود. وي سپس به يوگوسلاوي مهاجرت کرد و به عنوان مهندس در شركتي كار گرفت. يكي از كارهايي كه وي در آن شركت انجام ميداد تبديل اتومبيلها به گونهاي بود كه بتواند با نفت چراغ كار كند.

Abarth 205, Mille Miglia, 1950
كارل ابارت پس از جنگ جهاني دوم بار ديگر تصميم گرفت تا به دنياي مسابقات وارد شود ولي اين بار مسابقات اتومبيل را انتخاب نمود. در اينجا شرح حال قهرمان داستان ما با خانواده پورشه همپوشاني پيدا ميكند بدينگونه كه كارل ابارت كه آشنايي ديرينهاي با اين خانواده داشت، توسط فري پورشه فرزند فرديناند پورشه براي اداره شركت پورشه به كار گرفته شد تا بتواند از تجربيات خود در ارتقاء سطح كيفي كارخانه استفاده كند و خود نيز به تجربههايش بيافزايد. ولي در اين ميان فرديناند پورشه بزرگ كه موسس پورشه نيز هست به علت آنچه به آن محكوميت جنگي گفته ميشود در زنداني در فرانسه به سر ميبرد. از طرفي ديگر شخصي به نام پيردوسيو كه علاقه فراواني به مسابقات رانندگي داشت در شركتي به نام سيس ايتاليا كه مالك آن بود اتومبيلهاي مسابقهاي توليد مينمود.
كارل و فري كه اكنون تجربيات با ارزشي از اتومبيلهاي مسابقهاي كسب كرده بودند با دوسيو وارد معامله شدند به گونهاي كه در ازاي حق مشورتي كه اين دو به دوسيو بابت ساختن اتومبيلهاي مسابقهاي سيس ايتاليا ميدادند دوسيو نيز متعهد شده بود تا پولي را كه براي ازاد سازي فرديناند پورشه از زندان لازم بود را تامين كند و به اين طريق همكاري دو شركت پورشه و سيس ايتاليا كه در آن قهرمان داستان ما يعني كارل آبارت به عنوان تكنسين و مدير فني مسابقات حضور داشت آغاز شد. ولي با وجود بيرون آمدن فرديناند از زندان همكاري پورشه و سيس ايتاليا ديري نپاييد كه در سال 1949 با ورشكستهشدن دوسيو و تعطيلي شركت سيس ايتاليا به پايان رسيد. در همين سال آبارت در تورين ايتاليا شركت توليدي خود را كه در ابتدا قطعات يدكي اتومبيلها را توليد مينمود با 35 كارمند راهاندازي مينمود و ماه تولد خود را كه ماه عقرب بود به عنوان نشان شركت انتخاب نمود.

Fiat Abarth 750 Bertone, 1956
در ادامه شركت آبارت تصميم گرفت تا اتومبيلهايي كه توليد انبوه ميشدند به خصوص اتومبيلهاي فيات را تيون و تقويت كند به طوري كه اين اتومبيلهاي ارزان قيمت را به قهرماناني تبديل ميكرد كه در مسابقات مقام ميآوردند و كار به گونهاي شد كه شركت فيات براي هر مقام اول و دومي كه در مسابقات توسط اتومبيلهاي تيون شده به دست ميآورد مبلغي را به شركت آبارت ميپرداخت.
از اولين محصولاتي كه آبارت پس از تاسيس شركتش در سال 1949 به سراغش رفت يك سيس ايتاليا مدل 1100 بود كه با اقداماتي كه بر روي اين اتومبيل انجام داد توانست مقامهاي متعددي را در مسابقات اتومبيلراني از آن خود نمايد. در آن سالها كارل ابارت تصميم گرفت در كنار پرداختن به مسابقات به توليد لوله اگزوز اتومبيلهاي مختلف بپردازد. البته اگر بخواهيم دقيقتر به موضوع بپردازيم بايد خاطرنشان نماييم كه اولين لوله اگزوزي كه آبارت توليد نمود در سال 1928 بود كه براي موتورسيكلت خود ساخت، ولي اين بار اين توليدات را به طور رسمي در شركت خود انجام ميداد و پس از مدتي كيفيت محصولات توليدي وي به آنجا رسيد كه بسياري از شركتهاي اتومبيلسازي داخلي و خارجي به شركت ابارت سفارش توليد لوله اگزوز ميدادند. براي پي بردن به ميزان گستردگي توليدات ابارت در اين زمينه جالب است به اين نكته اشاره شود كه از بدو تاسيس شركت تا تاريخ 31 جولاي 1971 حدود سه ميليون و نيم لوله اگزوز توسط شركت ابارت براي اتومبيلهاي مختلف ساخته شد كه رقم قابل ملاحظهاي است. البته علاقه كارل ابارت تنها به توليد لوله اگزوز ختم نشد بلكه وي به توليد ديگر قطعات اتومبيل از جمله منيفولد، فنر سوپاپ، سوپاپ و گيربكسهايي با اهرم تعويض دنده در كنار فرمان پرداخت كه در توليد اين محصولات نيز موفقيتهايي كسب نمود.

500 Abarth
يك سال پس از تاسيس شركت يعني سال 1950 نمايشگاه اتومبيلي كه در تورين ايتاليا بر پا شده بود شاهد حضور اتومبيلي چهار سيلندر به نام برلينتا 204 بود.
اين اتومبيل كه بر مبناي طراحي فيات ولي در شركت ابارت ساخته شده بود با دلكوي مگنتي و داشتن دو كاربراتور توانست هواداران بسياري را به دور خود جمع كند و كار به آنجا كشيد كه پس از كسب موفقيتهاي درخور توجهي در مسابقات اتومبيلراني برخي به شركت ابارت پيشنهاد راهاندازي توليد انبوه اتومبيل را دادند ولي كارل ابارت كه لذت ساختن اتومبيلهاي با قابليت بالا را به توليد اتومبيلهاي معمولي ترجيح ميداد اين پيشنهادها را نپذيرفت و همانند سابق به كار تيون كردن اتومبيل و در بعضي موارد طراحي و ساخت اتومبيلهاي مسابقهاي پرداخت.

Abarth 850 TC
شركت فيات در سال 1955 محصول جديد خود با نام فيات 600 را توليد کرد. اين اتومبيل ارزان قيمت كه پتانسيلهاي زيادي را براي ارتقا يافتن دارا بود از چشمان تيزبين ابارت دور نماند و اين تيونر حرفه اي با تغييراتي كه در حجم موتور و در ديگر قسمتهاي آن داد از اين اتومبيل ارزان قيمت يك قهرمان مسابقهاي ساخت. در اين ميان لازم به ذكر است كه شركت ابارت در تيونكردن اتومبيلهاي انتخابي خود تنها به افزايش قدرت موتور اكتفا نميكرد و با تغييراتي حساب شده كه در مواد به كار رفته و ساختار اتومبيلها ميداد اتومبيلهايي سبكتر و با كارايي بهتر را به صنعت خودرو و هواداران خود تقديم ميكرد. اين بهينهسازيهاي چند منظوره را ميتوان يكي از دلايل مهم در موفقيت شركت ابارت دانست چرا كه تبديل اتومبيلهايي معمولي و ارزان قيمت به اتومبيلهايي اسپرت با عملكردي بالا نه تنها از نظر اقتصادي براي خريداران اتومبيل و دوستداران مسابقات مقرون به صرفهتر بود بلكه در عمل نيز نتايج مسابقات نشان ميداد كه اين اتومبيلهاي تيون شده به رقيبان قدري براي اتومبيلهاي گران قيمت اسپرت تبديل شدهاند و در برابر آنها به قولي كم نميآورند.

Carlo Abarth, 1965
رونمايي مدل 850 شركت فيات مقارن بود با تصميم شركت فيات مبني بر واگذاري طراحي و ساخت برخي از قسمتهاي اتومبيل اين شركت نظير كاربراتورها، ميللنگها، ترمزها و لولهاگزوزها به شركت ابارت كه اين اقدام باعث نزديكترشدن فيات و ابارت به يكديگر شد ولي هنوز زمان ادغام دو شركت فرا نرسيده بود. همانطور كه پيشتر آمد شركت ابارت از همان بدو تاسيس خود در كنار تيونكردن اتومبيلهاي شركتهاي خودروساز ، خود نيز به طور مستقل به طراحي و ساخت اتومبيلهاي مسابقاتي با عملكرد بالا ميپرداخت. اين اتومبيلها كه حجمهاي 850 تا 2000 سيسي را شامل ميشدند حضور رقيبان قدري چون فراري دینو و پورشه 904 را در كنار خود احساس ميكردند.در يك جمعبندي كلي شركت ابارت بين سالهاي 50 تا 71 يعني طي 21 سال توانست 7402 پيروزي را در كارنامه خود ثبت نمايد كه از اين ميان 6409 پيروزي را با فيات و 616 پيروزي ديگر را با نام سيمكا جشن گرفت. جالب است بدانيد كه كارل ابارت موتور دوازده سيلندر با حجم 6000 سيسي نيز ساخته است. اين موتور كه در سال 1967 ميلادي ساخته شد قرار بود كه طي پروژهاي بر روي يك مدل مسابقاتي نصب شود ولي اين پروژه به دليل محدودكردن حجم موتورهاي مسابقاتي تا 3000 سيسي كه توسط كميته بينالمللي مسابقات صورت گرفت به فرجام نرسيد.

Fiat 131 Abarth
شركت ابارت به سال 1971 به طور كامل توسط فيات خريداري شده و عملاً به عنوان زيرمجموعهاي از شركت فيات در اين امپراتوري ذوب شد. البته به اعتقاد بعضي از تحليلگران صنعتي تنها تغيير مهمي كه در روند كاري شركت ابارت پيش آمد توقف توليد نمونههاي مسابقاتي تحت اين برند توسط شركت ابارت بود. ابارت كه اكنون به وزنهاي قابل توجه در گروه صنعتي فيات تبديل شده بود شاهد حضور نام خود به دنبال نام فيات در برخي از مدلهاي آن سالها بود كه از اين دست ميتوان به مدلهايي همچون فيات اتوبيانچي و فيات لانسيا اشاره نمود.
سال 1980 ميلادي در حالي آغاز شد كه صنعت خودروسازي ايتاليا خبر از حضور پررنگ ابارت در شركت فيات ميداد ولي اين بار نه فقط در مسابقات اتومبيلراني بلكه به عنوان بازويي توانا در شركت فيات در طراحي و ساخت اتومبيل و يا به عبارتي ديگر همان كار را كه شركت AMG بر روي توليدات مرسدسبنز انجام ميدهد ابارت براي فيات انجام ميداد. علاوه بر شركت فيات نام ابارت را ميتوان به عنوان يك تيونر موفق بر روي بسياري از برندهاي مشهور جهان يافت كه از اين ميان ميتوان به شركتهاي مسابقاتي وابسته به برندهاي مشهوري همچون پورشه، آلفارومئو و سيمكا اشاره نمود.
بهرام يوسفي