اشکودا (به چکی: ŠKODA AUTO a.s.) شرکت خودروسازی (تولیدکننده اتومبیل) در جمهوری چک است. اشکودا در سال ۱۹۹۱ یکی از زیرشاخههای اروپایی شرکت فولکس واگن شد.
در سال ۱۸۹۴ واکلاو کلهمنت ۲۶ ساله، یک کتابفروش در ملادا بولسلاو در جمهوری چک امروزی که در آن زمان بخشی از اتریش-مجارستان بود، نمیتوانست قطعات مورد نیاز برای تعمیر دوچرخه آلمانی اش را پیدا کند. او دوچرخه اش را برای تعمیر فرستاد و به همراه آن نامهای به تولیدکنندگان، زاودل و ناومان، به زبان چکی نوشت و درخواست تعمیر دوچرخه را کرد. او پاسخ نامه را به آلمانی دریافت کرد: “اگر خواهان پاسخ به درخواست پیگیری خود هستید، باید سعی کنید به زبانی بنویسید که ما بتوانیم بفهمیم. واکلاو جوان با آن که تجربه فنی نداشت، تصمیم به ایجاد تعمیرگاه دوچرخه کرد و با کمک واکلاو لاورین در ۱۸۹۵ در ملادا بولسلاو تعمیرگاه راه افتاد. این دو نفر در ۱۸۹۸ یک موتورسیلکت کوچک ورنر خریدند که خطرناک و غیرقابل اعتماد بود. آنها برای بهبود موتور به رابرت بُش، متخصص احتراق آلمانی، نامه نوشته تا آنها را در ساختن یک سیستم الکترومغناطیس متفاوت راهنمایی کند. در ۱۹۰۰ شرکت که ۳۲ نفر نیروی کار داشت، صادرات اسلاویا شروع شد و ۱۵۰ ماشین به لندن حمل شد و مدتی بعد نشریات آنها را نخستین سازندگان موتورسیلکت معرفی کردند.
اولین مدل، وواتورت آ (Voiturette A)، سبب موفقیت هم در اتریش-مجارستان و هم در کشورهای دیگر شد. هنگام جنگ جهانی اول اشکودا در تولید جنگی فعال بود.
پس از جنگ جهانی اشکودا شروع به ساختن کامیون کرد ولی در ۱۹۲۴ پس از آتشسوزی و برخورد به مشکلات با شرکت Škoda Works، بزرگترین شرکت صنعتی در چکسلواکی، ادغام گردید. تولیدات بعدی تحت نام اشکودا عرضه شد. پس از کاهش فروش در رکود اقتصادی، اشکودا با مدل هایی چون پپولار (Popular) در اواخر دهه ۱۹۳۰ دوباره موفق بود.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%A7