دیون بوتون که کوچکترین و اولین اتومبیل شخصی بود و به کمک دیگ بخار به حرکت در می آمد در سال ۱۸۸۴ دو سال قبل از اینکه گوتلیب دایملر و الفرد بنز اولین اتومبیل شخصی را که با موتور بنزینی را اختراع کردن به اتمام رسید.
این تکه جواهر هنوز برخی از مواقع د جادهای انگلستان به دست آقای تیم مور در حرکت دیده میشود . کنته دیون در زمان ساختن این اتومبیل به دست خانواده خود به دادگاه کشیده شد چون خانواده اش این ایده گاری بدونه اسب را دیوانگی حساب میکردند و فکر میکرند که کونته دیون پولهای خانواده را بیسوده حرام میکرده.
قدیمیترین اتومبیلی که هم اکنون در حال استفاده و حرکت است
بوگاتی گالیبیر
چندی پیش بوگاتی به مناسبت سالگرد صدمين سال تولدش نخستين ليموزين كانسپت قرن بيست و يكم خود را به نام گالیبیر معرفي كرد. در جريان نمایشگاه اتومبيل ژنو بوگاتی گالیبیر به طورخصوصی به تعدادي شخصيت هاي ويژه نشان داده شد. اين اتومبيل 16 سيلندر محدوده اتومبيل ها را باز هم گسترش خواهد داد. شيك، منحصربه فرد، با قابليت های باورنكردنی اين مدل بوگاتی بدون شك وارد تاريخ خواهد شد. گالیبیر اتومبيلی است كه درواقع يك ويترين كامل از فناوری های سازنده اش در مولسهايم در آلزاس فرانسه است. نگاهی كوتاه به بوگاتی گالیبیر، شاهكار صنعت خودروسازی.
- تصوير جواهر جديدی كه بوگاتی معرفی كرده است. بوگاتی گالیبیر ۱۶ سيلندر. بوگاتی در طراحي اين مدل كانسپت به هويتش وفادار ماند و مارك آن روی جلو پنجره نمايانش كاملا مشخص است.
- در داخل اتاق شيكترين انواع چوب، چرم و آلومينيوم كرومه به كار رفته است و در عين حال از لوكسترين و مدرنترين وسايل در آن استفاده شده است. با مشاهده داخل اتاق بوگاتی گالیبیر بيننده به ياد يك كاخ متحرك میافتد. چهار سرنشين اين سوپر اتومبيل از بيشترين امكانات رفاهی برخوردار هستند.
- اگر جلوبندی گالیبیر يادآور ويرون باشد اما مقايسه بين اين دو در همين جا متوقف میشود. ساير قسمتهای گالیبیر كاملاً ابتكاری و متفاوت است. اين مدل كانسپت چهار در دارای بدنهای است كه كاملاً از كربن و آلومينيوم ساخته شده است.
- كاپوت گالیبیر از دو سو باز میشود. در زير اين كاپوت موتوری ۱۶ سيلندر ۸ ليتری با دو كمپرسور وجود دارد كه قدرت آن بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار است و قادر است هم با بنزين و هم با اتانول كار كند.
- كارخانه مولسهايم به مناسبت توليد گالیبیر با يكی از مشهورترين ساعتسازهای سوئيسی يعني پارميجيانی فلوريه شريك شده تا اين ساعت فوقالعاده شيك را عرضه كند. اين ساعت در روي داشبورت قابليت چرخش داشته و در عين حال میتوان آن را از جا درآورد و مانند يك ساعت مچی به دست بست.
- از نمای بالا میتوان خطی را مشاهده كرد كه اتاق اتومبيل را به دو قسمت تقسيم میكند. اين مساله میتواند دو خصوصيت گالیبیر را نشان دهد: اسپرت و لوكس.
- عقربه كيلومتر شمار روی ۳۹۰ كيلومتر در ساعت است كه میتواند آن را قابل رقابت با بهترين اتومبيلهای اسپرت كند.
- بوگاتی گالیبیر دارای يك شاسی يكپارچه از كربن است كه به آن اجازه میدهد ضمن سبك بودن بسيار برای حداكثر امنيت بسيار مستحكم باشد.
- طراحی بدنه بوگاتی گالیبیر الهام گرفته از بوگاتي تيپ ۵۷S است كه در روزگار گذشته توسط ژان بوگاتی پسر ادتوره مبتكر مارك بوگاتی طراحی شده بود. اين اتومبيل بینظير زمانی كه به بازار عرضه شود قطعاً قيمتش از قيمت يك رولزرويس فانتوم كه حدود ۴۶۰ هزار يورو است به مراتب فراتر خواهد بود.
گالیبیر يك سوپر اتومبيل است كه با موتور قدرتمند اسپرت خود در عين حال راحتی و شيكی يك ليموزين را دارا است.
[FMP poster=”http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/06/bugatti_galibier-06_mini.jpg” width=”550″ height=”309″]http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/06/Bugatti_Galibier_whatcar-ir.mp4[/FMP]
پیروزی لوئیس همیلتون درمسابقات فرمول یک کانادا

پیروزی لوئیس همیلتون
دیشب دور هفتم مسابقات فرمول یک این فصل در کانادا و با قهرمانی لوئیس همیلتون پایان یافت. این اولین قهرمانی راننده انگلیسی تیم مک لارن در این فصل بود که باعث شد در رده بندی نهایی نیز با سه پله صعود به جایگاه اول دست یابد.
جالب اینجاست که در هفت گراندپری برگزار شده رانندگان متفاوتی پیروز شده اند و هیچ راننده ای تاکنون نتوانسته قهرمانی خود را تکرار کند که این در طول دوره های برگزاری این مسابقات بی سابقه بوده است. همیلتون با استراتژی دو پیت استاپ در برابر یک پیت استاپ وتل و آلونسو به پیروزی رسید. فراری با استراتژی یک پیت استاپ اشتباه بزرگی را مرتکب شد. روشی که همه کارشناسان را هم متعجب ساخت. تیم لوتوس-رنو به رانندگی رومن گرژون راننده فرانسوی با 2.5 ثانیه اختلاف در جایگاه دوم قرار گرفت و سرجیو پرز از تیم سابر-فراری هم با 5.26 ثانیه اختلاف در مکان سوم جای گرفت.
نادر فقیهزاده طراح بی ام و سری ۶ و ۷
نادر فقیه زاده در سال 1355 در تهران بدنیا آمد. او در سال 1986 به خاطر شغل پدرشان که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کردند و دوران مدرسه را در آنجا گذراندند. نادر به طراحی علاقه ی زیادی داشت و از اینرو با انتخاب رشته طراحی وسایل نقلیه در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه 3-4 نفر را در هر ترم میپذیرفت ولی او با سربلندی قبول شد و در 1996 با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارق التحصیل شد.
لازم به ذکر است که موضوع پایان نامه ایشان در بارهی خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال 2001 بازهم به آن پرداخت.
او در سال 1996 اولین دوره ی اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند. بعد از 2 سال کمپانی BMW و Porsche از او دعوت به همکاری کردند ولی از آنجا که نادر علاقهی بیشتری به BMW داشت دعوتش را پذیرفت و پس از گذراندن دوره های اینترشیپ در سال 2001 به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته BMW شد.
یکی از مهمترین اثرهای خلق شده توسط آقای فقیه زاده, طراحی داخلی BMW سری 7 بود که بسیار خوب از کار درامد.
بعد از آن بود که نادر به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفتو شروع به خلق BMW سری 6 جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف اغاز کرد: ”سری 6 جدید باید عضلانی, زیبا و مدرن باشد” طراحی این مدل 3 سال به طول انجامید و نتیجهی کار همان شد که همه نیز از کمپانی ای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونه ای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا می کند.
پیروزی مارک وبر در مسابقات فرمول یک موناکو

مارک وبر
این اتومبیلران استرالیایی موفق شد همتیمی خود سباستیان فتل را نیز که مدافع قهرمانی است پشت سر گذارد.
وبر راننده تيم ردبول در رقابت گراندپري موناكو توانست تا پايان مسابقه برتري اش را حفظ كرده و زودتر از سايرين از خط پايان بگذرد.
نيكو روزبرگ راننده آلماني تيم مرسدس، فرناندو آلونسو راننده اسپانيايي تيم فراري، سباستيان وتل راننده آلماني تيم ردبول و لوئيس هميلتون راننده بريتانيايي تيم مك لارن به ترتيب مقام هاي دوم تا پنجم گراند پري فرمول يك موناكو را به دست آوردند.
گراندپري موناكو ششمين مرحله از رقابت هاي فصل جاري فرمول يك جهان بود و جالب اينكه در شش مسابقه نخست فصل جاري فرمول يك شش راننده مختلف برنده شده اند كه از زمان تاسيس رقابت هاي فرمول يك در سال 1950 چنين پديده اي بي سابقه است.
مترجم : بهرام افتخاري
[FMP poster=”http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/f1-whatcar_thumb1.jpg” width=”550″ height=”309″]http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/f1-whatcar.flv[/FMP]
مشاهده: جدول رانندگان – جدول تیم ها
تاریخچه مرسدس AMG
مرسدس آ ام گ (Mercedes-AMG) که به اختصار «آ ام جی» شناخته میشود، یک شرکت تابعه مرسدس بنز است که خودروهای این شرکت را از نظر ظاهری مجلل و از لحاظ فنی ارتقا میدهد. مدلهای آ ام جی قیمت بیشتر و عملکرد قوی تری نسبت به خودروهای سری مرسدس دارند.
[FMP poster=”http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/amg_3010-550×309.jpg” width=”550″ height=”309″]http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/amg_benz_history.flv[/FMP]
این کارخانه که نام آن در سال های اخیر با نام مرسدس بنز عجین شده است در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده و تاریخچه آن به شرح زیر است:
۱۹۶۷ هانس ورنر افرخت (A) و ارهارد ملچر (M) شرکت خود را در گروساسپاخ (G) در آلمان تاسیس و مخفف جمع این نام ها AMG می شود.
۱۹۷۱ اولین پیروزی خود را در مسابقات ۲۴ ساعته بلژیک بدست می آورد.
۱۹۸۸ آ ام گ هم تیمی مرسدس بنز در مسابقات جرمن تورینگ کار (DTM) می شود.
۱۹۹۲ کلاوس لودیگ با ماشین مرسدس بنز AMG قهرمان مسابقات DTM می شود.
۱۹۹۳ با همکاری مرسدس بنز، مدل C36-AMG را تولید می کند.
۱۹۹۵ با کمک برنارد اشنایدر برای سومین بار در مسابقات DTM و برای اولین بار در مسابقات ITC پیروز می شود.
۱۹۹۶ مدل E50-AMG به بازار عرضه می شود که AMG را از مونتاژ به تولید به تکامل میرساند.
۱۹۹۷ مدلای C43-AMG و E55-AMG به بازار عرضه می شوند.
۲۰۰۱ ده هزارمین E55 به بازار عرضه می شود.
۲۰۰۳ ماشین فوق العاده ۴۹۳ اسبی SL55-AMG به بازار عرضه می شود و چندی بعد E55-AMG با موتور 496 اسبی عرضه می شود.
۲۰۰۴ مرسدس بنز AMG شامل ۹ مدل مختلف می گردد.
ماشين مخصوص زنان
ولوو YCC که برگرفته از Your Concept Car و به معنی “ماشین مفهومی شما” نامگذاری شده، اولین اتومبیلی هست که منحصرا به سفارش زنان و برای زنان در شرکت ولوو ساخته شده است.
و اما برخی از ویژگیهای این خودرو:
– هیچ راهی برای دسترسی راننده(خانوم ها) به موتور و قسمتهای حساس وجود نداره یعنی کاپوت ماشین باز نمیشه.
علتش اینه که این ماشین فقط در هر 50.000 کیلومتر نیاز به تعویض روغن داره و در صورت نیاز به هر نوع سرویس خودش توسط فرستنده بی سیم به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز خبر میده.
– با لاستیک پنچر قادر به ادامه حرکت هست یعنی راننده نیازی به توقف و تعویض لاستیک نداره.
– راننده فقط میتونه به ماشین بنزین بزنه یا آب شیشه شور رو پر کنه. ضمنا در باک و مخزن شیشه شور طراحی خاصی داره که با بیرون کشیدن سرشلینگی خودبخود بسته میشه.
– قبل از اینکه راننده بخواد پارک کنه سیستم هوشمند تشخیص میده آیا اصلا جای کافی برای پارک هست یا نه و در صورت وجود به راننده برای پارک کمک میکنه.
– چون خانوم ها معمولا اونقدر خرید میکنن که دستهاشون کاملا پره و برای بازکردن در بخصوص در مواقع بارندگی دچار مشکل میشن سیستم درها طوری طراحی شده که با رسیدن راننده کنار ماشین خودبخود نزدیکترین در باز میشه.
– کاپوت جلو و گلگیرها و قوس سقف طوری طراحی شده که راننده بتونه جلو و عقب واقعی رو درک کنه.
– پدالها در صورت تصادف جمع میشن تا صدمه ای به پای راننده وارد نشه.
– فرمان و صندلی و پدالها و پنل جلو با راننده بصورت خودکار تطبیق داده میشه.
– چون خانوم ها مرتبا تمایل به تغییر دکوراسیون و مبلمان خونه دارن برای راحتی کارشون روکش صندلیها و کلا تودوزی براحتی قابل تعویض است.
[FMP poster=”http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/Volvo_YCC_Your_Concept_Car_thumb2.jpg” width=”320″ height=”240″]http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/Volvo_YCC_Your_Concept_Car.mp4[/FMP]
مرسدس بنز اسپرت کوپه سدان مفهومی
سیاسسی مخفف ‘Concept Style Coupe’ است و در ادامه سیاست جدید مرسدس بنز برای افزایش تعداد مدلهای کوچک این کارخانه ساخته شده است. مرسدس در دو سال گذشته نسل جدید از کلاس ای (A class) و کلاس بی (B class) را به بازار عرضه کرده و مدلی براساس این کانسپت را هم در سال ۲۰۱۳ به بازار میفرستد. مرسدس بنز امیدوار است با کمک این مدلهای کوچک، نسل تازهای از خریداران جوان را به سوی این مارک جلب کند.
[KGVID poster=”http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2013/06/mercedes_benz_concept_thumb27.jpg” width=”550″ height=”309″]http://whatcar.ir/wp-content/uploads/2012/05/mercedes_benz_concept.flv[/KGVID]
مرسدس بنز پیش از رونمایی کانسپت تازه خود به نام سیاسسی در لسآنجلس و نمایش آن در نمایشگاه خودرو پکن، تصاویری از آن را منتشر کرده است. این کوپه چهار در قرار است مبنای ساخت مدلی شبیه به سیالاس در اندازهای کوچکتر باشد.
شکلگیری این خودرو از سال ۲۰۱۰ و باعرضه کانسپت اف۸۰۰ در نمایشگاه ژنو آغاز شد. اما ظاهر کانسپت جدید بسیار به نسل جدید کلاس ای مرسدس بنز شبیه است. گوردون واگنر، مدیر طراحی مرسدس بنز میگوید: «این کانسپت که بسیار به مدل آماده تولید نزدیک است بخش تازهای در بازار ایجاد میکند.»
هنوز نام این مدل نهایی نشده است. گفته میشود نام خودروی جدید سیالای خواهد بود اما نام بیالاس هم برای نامگذاری این ماشین در نظر گرفته شده است. انتظار میرود این کانسپت پیش از عرضه به بازار کمی تغییر کند اما منابعی از داخل کارخانه به رسانهها گفتهاند که این تغییرات بسیار اندک خواهد بود.
مرسدس بنز سال گذشته با روشی مشابه نسل جدید کلاس ای را معرفی کرد. خودروساز آلمانی ابتدا در نمایشگاه خودرو شانگهای کانسپتی نمایش داد و سپس این خودرو را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد.
مانند کلاس ای، این کانسپت از یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۰۸ اسب بخار نیرو میگیرد. سیستم تعلیق خودرو هم هفت سرعته و اتوماتیک با کلاچ دوگانه است. هنوز به طور رسمی موتورهای سیالای اعلام نشده است اما انتظار میرود از این خودرو نمونهای ارزانتر دیفرانسیل جلو و یک نمونه ایامجی با قدرت ۳۳۵ اسب بخار عرضه شود.
جدیدترین آپشن خودروهای کرایسلر
متخصصان موپر (زیرمجموعه کرایسلر) شارژر بیسیم کوچکی ساختهاند که میتواند باتری انواع ابزارهای الکترونیک همراه را شارژ کند. این شارژر ۲۰۰ دلار قیمتگذاری شده و به همراه دوج دارت ۲۰۱۳ عرضه میشود.
بسیاری از دستگاههای شارژ بیسیم که تاکنون تولید شدهاند، در خانه یا محل کار قابل استفاده هستند و اگر هنگام سفرهای طولانی شارژ تلفن هوشمند یا دیگر ابزارهای کوچک الکترونیکی همراهتان تمام شود، استفاده از آنها غیرممکن است. متخصصان بخش Mopar خودروساز کرایسلر که سرویس و ساخت قسمتی از قطعات خودروهای این شرکت را به عهده دارد، موفق شدهاند با ساخت شارژر بیسیمی که در بخش کنترل و هدایت خودرو نصب میشود و میتواند انواع ابزارهای الکترونیک همراه را شارژ کند، این معضل را بر طرف کنند. این محصول اولینبار در دوج دارت ۲۰۱۳ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش گیزمگ، این شارژر بیسیم کوچک هنگام روشن شدن خودرو، با تشخیص وجود ابزار الکترونیکی شروع به کار خواهد کرد، البته این ابزار همراه باید حتما با باتری کار کند و درون پوششی اختصاصی قرار بگیرد که به گفته سازندگانش با انواع دستگاههای الکترونیک سازگار است. این ابزار الکترونیک میتواند یک گوشی همراه هوشمند یا حتی ام.پی.تریپلیری باشد که باتری آن خالی شده است. ابعاد این شارژر کوچک ۲۱۰ * ۲۴۱٫۳ * ۸۲٫۵ میلیمتر است و بلافاصله پس از روشن شدن خودرو شارژ باتری را آغاز خواهد کرد.
موپر پیش از این موفق شده بود اولین اینترنت بیسیم برای خودرو و اولین اپلیکیشنهای اطلاعات خودرو را برای تلفنهای هوشمند ارائه کند.
شارژر بیسیم تولید شده توسط این گروه حدود ۲۰۰ دلار قیمتگذاری شده و هزینههای نصب آن جداگانه محاسبه خواهد شد. دوج دارت ۲۰۱۳ اولین خودرویی خواهد بود که رانندگان آن میتوانند به کمک این شارژر بیسیم ابزارهای الکترونیک خود را در حین حرکت شارژ کنند.
طرز کار خودروهای برقی دوگانه (Hybrid)
خودرو برقی دوگانه نوعی خودرو است که با ترکیب نیروی ناشی از موتور درونسوز با منبع ذخیره انرژی الکتریکی موجب صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی ناشی از خودروهای بنزینی و دیزل موجود در بازار میشود.
نیاز به خودرو برقی دوگانه
از تولید خودروهای دارای موتور درونسوز در حدود ۱۰۰ سال میگذرد. با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای خودروهای سواری در دهه گذشته افزایش یافته که موجب افزایش تقاضا برای سوختهای فسیلی شدهاست. با توجه به بحرانهای مختلف انرژی (همانند بحران ناشی از گرانشدن قیمت نفت در دهه ۷۰ میلادی)، نگرانیها در این رابطه بیشتر شد. مشکل دیگری که در ارتباط با این افزایش تقاضای خودرو مطرح است، آلودگی است. اثر گازهای گلخانهای که موجب گرمایش زمین شدهاست، مسئلهای جدی برای دوران معاصر است. مراکز و نهادهای دولتی استانداردهای سختتری را برای مصرف سوخت و آلودگیهای ناشی از آن به تصویب رساندهاند. رسیدن به این استانداردها، با توجه به اینکه فناوری درونسوز پس از گذر ۱۰۰ سال به رشد کاملی رسیدهاست، از طریق فناوریهای الکتریکی خودروها ممکن است که با کمک آن میتوان مصرف سوخت را بهبود داد و از آلودگیهای ناشی از خودرو کاست. خودروی الکتریکی چندگانه (HEV) برای برطرف کردن اشکالات خودروهای درونسوز و خودروهای الکتریکی با نیروی محرکه باتری طراحی شدهاست.
در یک خودرو هیبرید، توان نیروی محرکه از دو یا چند نوع منبع توان و ذخیره کننده انرژی قابل دسترس است که دستکم یکی از این منابع انرژی از انرژی الکتریکی استفاده میکند. فناوری برقی دوگانه با توجه به ماهیت خود که قابلیت کاهش اندازه موتور درونسوز و کاهش بار گذرای آن و بازیابی انرژی در هنگام ترمز بازتولید را دارد، میتواند مصرف سوخت و آلودگی را کاهش دهد. علاوه بر این، برقیهای دوگانه میتواند با عملکرد در مدهای مختلف کاری پاسخگوی توان درخواستی باشد که این ویژگی علاوه بر کاهش آلودگی تولید شده بر مشکل محدوده حرکتی محدود خودرو الکتریکی نیز فائق میآید.
نحوه فعالیت
HEV از ICE برای تبدیل انرژی بنزین یا گازوئیل به انرژی مکانیکی استفاده میکند که از آن برای به حرکت درآوردن موتور الکتریکی در حالت برقی دوگانه سری یا برای به حرکت در آوردن چرخها همراه با یک موتور الکتریکی در حالت برقی دوگانه موازی استفاده میشود.
موتورهای الکتریکی به عنوان وسیلهای برای بهینه کردن بازده درونسوزی و بازیابی انرژی جنبشی حاصل از ترمز و حرکت سرازیری خودرو عمل میکنند. موتور درونسوز میتواند هنگامیکه خودرو حرکت نمیکند یا سرعت آن پایینتر از آستانه از پیش تنظیم شدهاست، متوقف شود و به جای آن از موتور الکتریکی استفاده شود. عملیات درونسوزی با تنظیم کردن سرعت و گشتاور موتور محرکه بهینه میشود. موتور الکتریکی، در صورتی که موتور محرکه توانی بیش از توان درخواستی راننده تولید کند، از آن توان برای شارژ باتری استفاده میکند که از این انرژی ذخیره شده برای تولید توان اضافی هنگامیکه موتور محرکه توانایی تولید توان درخواستی را ندارد، استفاده میشود.
هیبریداسیون الکتریکی خودرو به روشهای زیر میتواند باعث بهبود مصرف سوخت میشود:
– موتور درونسوز به گونهای فعالیت میکند (از طریق کوچک شدن یا تکنیکهای کنترلی) که در یا نزدیک به نقطهای که بیشترین بازده را در زمان دارد، فعالیت کند.
– مقداری از انرژی که به صورت طبیعی در هنگام ترمز کردن هدر میرود، بازیابی میشود و در باتری ذخیره میشود.
– موتور هنگامیکه نیازی به آن نیست، مثلاً هنگامیکه خودرو در یک مسیر سراشیبی است یا متوقف است، خاموش میشود.
انواع ساختار در خودرو دوگانه
خودروهای دوگانه را میتوان به سه زیر گروه سری، موازی و سری-موازی تقسیم کردکه این نامگذاریها به حالتیکه موتور درونسوز و موتور الکتریکی توان را به چرخها وارد میکند، باز میگردد.
خودرو دوگانه سری
در هیبرید سری، موتور درونسوز به یک ژنراتور توان وارد میکند. الکتریسیته تولید شده یا باتری را شارژ میکند و یا توان را به صورت مستقیم وارد موتور الکتریکی میکند. بیشترین مزیت ترکیب دوگانه سری این است که توان خروجی موتور درونسوز به باتری وارد میشود که این گونه موتور میتواند اغلب به صورت ماندگار در حالتی که بیشترین بازدهی را دارد فعالیت کند که این گونه مصرف سوخت آن بهینه میشود. بدین خاطر که ICE میتواند در حالت بیشترین بازدهی فعالیت کند، آلودگی به صورت چشمگیری کاهش مییابد.
خودرو هیبرید موازی
ساختار هیبرید موازی اساساً از یک چرخه تولید همراه با منبع انرژی در موازات آن تشکیل شدهاست. در این ساختار موتور درونسوز همچنان به وسیله جعبه دنده به چرخها متصل است و با چرخش دندهها محدود میشود. در نتیجه بار ICE همچنان به طور مستقیم با توان درخواستی متغیر خودرو پیوند دارد، همچنین از سیستم الکتریکی نیز برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده میشود و هنگامیکه به حداکثر نیرو نیاز است هر دو با همدیگر آغاز به انتقال نیرو به چرخ میکنند. در خودرو هیبرید موازی به دو محرک نیرو احتیاج است؛ موتور درونسوز و موتور الکتریکی. مزیت این ساختار بر ساختار هیبرید سری این است که از موتور درونسوز و همچنین از موتور الکتریکی کوچکتری برای ایجاد حداکثر عملکرد بهینه، تا زمانی که باتری تمام نشدهاست، میتوان استفاده کرد.
خودروی دوگانه سری-موازی
در ساختار دوگانه سری موازی، برای استفاده از مزایای هر کدام و رفع معایب آنها، ساختارهای هیبرید سری و هیبرید موازی ترکیب میشود، در این ترکیب یک المان مکانیکی اضافی در مقایسه با هیبرید سری و یک ژنراتور اضافی در مقایسه با هیبرید سری ضافه میشود. در این خودرو توان ایجاد شده در موتور درونسوز به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم شده و بخش الکتریکی به گونهای کنترل میشود که این موتور در نقطه بهینه خود کار کند. این کار توسط بخش جداکننده توان صورت میپذیرد و بخش ذخیره انرژی (باتری)، انرژی الکتریکی حاصل از این کار را علاوه بر انتقال به موتور الکتریکی، ذخیره میکند.