بنتلی شرکت خودروسازی انگلیسی که سازنده خودروهای زیبا میباشد این شرکت در سال ۱۹۱۹ بدست والتراوون بنتلی بنا نهاده شد. پیش از پایه گذاری بنتلی بیشترین شهرت بنیانگذار آن برای موتورهای چرخشی هواپیماهائی بود که در جنگ جهانی اول از آنها بهره گرفته میشد که شناخته شده ترین مدل آن بنتلی بی آر ۱ بود که در هواپیمای سوپ ویث کمل (Sopwith Camel) از آن بکار گرفته میشد. این شرکت در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکسواگن خریداری شد و از آن سال زیر مجموعه این شرکت شمرده میشود.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%86%D8%AA%D9%84%DB%8C
ب ام و (BMW) که کوتاه شده ی عبارت آلمانی Bayerische Motoren Werke AG است، یک کمپانی مستقل آلمانی و از تولید کنندگان بنام خودروی سواری و موتورسیکلت در جهان است. این کمپانی دارای کمپانی های رولز رویس (Rolls-Royce) و مینی (MINI) است، و پیش از این کمپانی روور(Rover) را نیز در اختیار داشتهاست .
ب ام و یا کارخانه ی موتورسازی باواریا یک شرکت اتوموبیلسازی مستقل آلمانی است. شرکت ب ام و سازنده ی ماشینهای لوکس و با کیفیت است و کمپانی مادر کارخانههایی مانند رولز رویس و مینی میباشد. کار خودش را نخست با ساخت موتورهای هواپیما آغاز کرد. در سال ۱۹۲۳ آغاز به تولید موتور سیکلت و در سال ۱۹۲۹ آغاز به تولید اتومبیل کرد. آرم دایرهای این شرکت نشان دهنده ی ملخ هواپیماهای تولیدی در سالهای آغازین پایه گذاری این کمپانی می باشد.این کمپانی، هواپیماهایی برای آلمان در جنگ جهانی دوم ساخت اما در هنگام جنگ به صورت ناگواری تخریب شد و بیش تر دستگاههای آن به تاراج متفقین رفت.
این شرکت کارخانه ی روور بریتانیا را در سال ۱۹۹۴ خرید اما به دلیل زیان هایی که کرد در سال ۲۰۰۰ این کمپانی را به فروش رساند و به جای آن شرکت مینی را خرید.
پس از جنگ جهانی نخست به دلیل قطع نامه ی ورسای کارخانه ی ب ام و وادار شد که بخش تولیدهای موتور هواپیمای خود را متوقف کند. این کارخانه تا سال ۱۹۲۳ تنها موتور سیکلت می ساخت و با برداشته شدن تحریمها در سال ۱۹۲۸ آغاز به تولید خودرو کرد.
آرم آبی رنگ نشان این کارخانه برخی از زمان ها به پرهها ی چرخنده یک هواپیمای ملخی تشبیه میشود. و این در سال ۱۹۲۹ مورد تایید این کارخانه قرار گرفت که نزدیک به ۱۲ سال پس از طراحی این لوگو بود.
در ایجاد چنین نشانی عوامل زیادی تاثیر داشنتد که در این میان میتوان به پرچم ایالت باواریا که به رنگ آبی و سفید است و هم چنین کارخانه ی موتورسازی راپ (Rapp Motorenwerke) که آن هم در باواریا بود و رنگهای آبی و سفید را به کار برده بود؛ اشاره کرد. نخستین موفقیت این شرکت تولید هواپیماهای IIa inline-six بود که در زمان پیکارهای جنگی ایجاد شد. در هنگامه ی جنگ جهانی دوم نیز بی ام وی دوباره دست به تولید هواپیما و موتورهای آن برای نیروی هوایی، دوباره مسلح شده آلمان شد.
در سال ۱۹۵۹ با توجه به اوضاع اقتصادی بد این کارخانه، پایه گذاران آن تصمیم گرفتند که دو برنامه را ادامه دهند یعنی یا کارخانه را معلق کنند یا این که به همین وضع به کار خود ادامه دهند. آن ها پس از بررسی ها، تصمیم گرفتند به کار خود ادامه دهند و با چند کارخانه ی کوچک هواپیما سازی باقی مانده پس از جنگ همکاری خود را آغاز کردند. این همکاری باعث سود دهی و موفقیت دوباره ی ب ام و شد.در همان سال بود که ۴۵٪ سهام این شرکت توسط خانوادهٔ کوانت (Quandt) خریداری شد و بقیه نیز به صورت عمومی به مردم واگذار شد.
ب ام و در سال ۱۹۹۴ کارخانه ی انگلیسی روور (Rover) را خریداری کرد و این کارخانه تا سال ۲۰۰۰ پیش از زیان دهی بسیار شدیدش به دست ب ام و اداره میشد. پس از واگذاری روور به کمپانی فینیکس (Phoenix) در سال ۲۰۰۰ ب ام و شرکت مینی (MINI) را خریداری کرد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8_%D8%A7%D9%85_%D9%88
Brabus, founded 1977 in Bottrop (Ruhr Area), Germany , is a high-performance aftermarket tuning company which specializes in Mercedes-Benz, Smart and Maybach vehicles. Owned and founded by Prof. Bodo Buschmann in 1977, Brabus has since become the largest Mercedes tuner, other than Mercedes-AMG which became a DaimlerChrysler affiliate in the 1990s. Its competitors include Lorinser, Carlsson, Kleemann, and Renntech.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brabus
بوگاتی (Bugatti) شرکت خودروساز فرانسوی با عملکرد بالا است. این شرکت در سال ۱۹۰۹ توسط نابغهای ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی و به منظور تولید خودروهای سفارشی و خاص تاسیس شد ولی با شروع جنگ جهانی دوم این شرکت نیز مانند بسیاری دیگر از شرکتهای هم دوره خود با شکست مواجه شد. شرکت بوگاتی در سال ۱۹۹۸ توسط فولکس واگن خریداری شد و تولید بسیار محدودی دارد.
ویرون برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه اتومبیل توکیو به نمایش درآمد. این مدل نمایشی اولیه به مدل تولیدی امروز شباهت زیادی داشت، اما پیشرانه آن W-۱۸ بود که از سه ردیف ۶ سیلندر در کنار هم تشکیل شده بود. مدیر عامل کل فلوکس واگن قول ساخت آن را در سال ۲۰۰۰ داد اما تصمیم بر به کار گیری یک موتور W-۱۶ به جای موتور ۱۸ سیلندر قبلی بود، که به شکل W-۱۶ (یعنی دو موتور ۸ سیلندر V شکل در کنار یکدیگر) است. این قول به دلیل مشکلاتی که در سر راه پیش آمد عملی نشد. ویرون در سرعتهای بالا پایداری کمی داشت که همین امر باعث تصادف و نابودی یکی از مدلهای آزمایشی آن گردید و یک دستگاه دیگر هم در Monterey در هنگام معرفی در مقابل هزاران چشم، از پیست خارج شد که بسیاری را ناامید کرد.
بعد از هزاران ساعت کار طاقت فرسا بالاخره ویرون در سپتامبر ۲۰۰۵ به تولید انبوه رسید. پیشرانه۱۶ سیلندر نهایی به حجم ۷۹۹۳ سی سی میباشد. در تبلیغات گفته شد که این مدل ۱۰۰۱اسب بخار قدرت دارد که البته آزمایشها دیتل قدرت واقعی را بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۴۰ اسب بخار نشان داد. بدین ترتیب این اتومبیل قویترین اتومبیل تولید انبوه جهان است. حداکثر سرعت ۴۰۸ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل ۲٫۵ ثانیه است(اگر ویرون ۳۴۰ کیلوگرم سبک تر بود شتاب آن به عدد ۱٫۶ ثانیه میرسید.) که آن را به یکی از سریعترین خودروهای جهان مبدل نمودهاست.
البته قیمت آن که ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۰۰ دلار میباشد هم رکورددار بوده و آن را به یکی از گران قیمتترین اتومبیلهای دنیا تبدیل کردهاست. بوگاتی تخمین ۳۰۰ دستگاه را برای تولید ویرون اعلام کردهاست. در ماه مارس۲۰۰۶ کارخانه اعلام کرد که تا آن تاریخ ۷۰ سفارش به کمپانی رسیدهاست. کارخانه، این اتومبیل را توسط نمایندگان بنتلی در شعب لندن، میامی، تروی، بورلی هیلز، سن دیگو، پاسادنا، گرینویچ و یک نماینده در عربستان سعودی به فروش میرساند.
در سنین جوانی Ettore Bugati استعداد قابل توجهی در طراحی اتومبیل از خود نشان داد. او در سال ۱۸۸۱ در شهر میلان ایتالیا به دنیا آمد. وی در سن ۱۸ سالگی با اتومبیل ۲ سیلند خود در مسابقهای پیروز و ۲ سال بعد موفق به ساخت ۴ سیلندر شد. او به عنوان طراح برای چندین شرکت از جمله Deutz کار کرد و بخاطر طراحی و ساخت اتومبیلی کوچک با موتور ۴ سیلند 1208cc در خانه خود مشهور شد. طرح این اتومبیل پایه و زیر بنایی شد برای ساخت اتومبیلی که در سال ۱۹۱۰ به بازار عرضه شد. در آن سال ۵ دستگاه اتومبیل Bugatti با موتور 1327cc ساخته شد و در سال بعد این تعداد به ۷۵ دستگاه افزایش یافت. بوگاتی در ۱۹۱۱ اتومبیلی کوچک با موتور 855cc ساخت که توسط کمپانی Peugeot خریداری و Bebe Peugeot نام نهاد و ۳۰۹۵ دستگاه از آن تولید شد. شرکت Bugatti آقای Ernest Fridrich با اتومبیلهای بوگاتی در مسابقات شرکت کرد و در سال ۱۹۱۱ در مسابقه Grand Prix بمقام قهرمانی رسید. در سال ۱۹۱۳ بوگاتی یک اتومبیل با موتور 5000CC که هر سیلندر آن دارای ۳ سوپاپ-۲ ورودی ۱ خروجی-بود تولید کرد. با وجود اینکه از این اتومبیل فقط ۳ نمونه ساخته شد اما همین طرح راهگشای ساخت موتورهای سه سوپاپ نوع ۳۰ و ۳۷ در دهه ۱۹۲۰گردید. یکی دیگر از تولیدات کمپانی مدل ۱۳ بود که تا جنگ جهانی اول تولید آن تدامه داشت. در جنگ تلاشهای آقای بوگاتی به تولیدات نظامی متمایل شد. وی سالهای جنگ را در پاریس به طراحی موتور هواپیما سپری کرد. از جمله کارهای او طی این دوران یک موتور ۱۶ سیلندر 500hp بود که توسط کارخانه Duesenbetg Motors ساخته شد. پس از جنگ جهانی اول شهر Molsheim که کارخانه در آن قرار داشت ضمیمه خاک فرانسه گردید. پس از جنگ آقای بوگاتی به کمپانی خود بازگشته و تولید مدل ۱۳ را از سر گرفت. جانشین این مدل مدلی ۱۶ سوپاپه بود که پس از برنده شدن Friderich در مسابقات Grand Prix سال ۱۹۲۱ در Brescia شهری در شمال فزانسه این مدل Brescia نام گرفت. این اتومبیل موفقیت زود هنگامی به دست آورد و تا سال ۱۹۲۶ دوهزار دستگاه از آن ساخته شد. در کشورهای دیگر نیز تعداد زیادی اتومبیل تحت امتیاز بوگاتی تولید شد. بوگاتی در سال ۱۹۲۲ با مدل ۸ سیلند و 2000cc به نام ۳۰ در بازار فروش اتومبیل موفقیت چشم گیری بدست آورد. در همان سال مدل ۳۵ ساخته شد. اما بعلت عدم تواناییهای لازم برای شرکت در مسابقات این اتومبیل به افراد غیر حرفهای فروخته شد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%DA%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C
http://www.bugatti.com/en/home.html
کادیلاک یک برند ساخت اتومبیلهای لوکس است که در مالکیت جنرال موتورز میباشد.
اتومبیلهای کادیلاک به طور رسمی در بیش از ۵۰ کشور دنیا فروخته میشوند و عمده فروش آن نیز در ایالات متحده و کانادا میباشد. در میانه قرن بیستم نام کادیلاک در محدوده ایالات متحده به نامی مترادف با کیفیت بالا تبدیل شد. عبارتهایی نظیر کادیلاک ساعتها اشاره به برند رولکس دارد.شعار فعلی کادیلاک این است:
زندگی، آزادی و کار. این شعار به حقوقی اشاره دارد که در بیانیه استقلال ایالات متحده شرح داده شدهاست.
این کمپانی هماکنون تحت مالکیت جنرال موتورز میباشد. «هنری مارتین للاند» اسلحه ساز سابق، و مهندس کمپانی های فورد و اولدز موبیل، در 1902 «کادیلاک» را بنیان نهاد. با اختصاص قیمتها برای تولید دستی و استفاده از قطعات استاندارد، للاند «کادیلاک»30 چهار سیلندر را در 1909 ساخت که کمپانی او را چنان موفق کرد که چندی بعد توسط GM خریداری شد. در 1915 موتورهای قدرتمند، بیصدا، و قابل اطمینان هشت سیلندر کادیلاک، استانداردِ اتومبیلهای بزرگ فوقِلوکس را بدست آورد. چند دهه بعد موتورهای گرانقیمت V12 و V16 معرفی شد، اما در طی سالهایی که بحران اقتصادی بوجود آمده بود فروش ناچیزی داشت. البته مدلهای V8 همچنان به عنوان خودرویی عامه پسند در بازار باقی ماندند. با وجود برخی دورههای تغییر و بیثباتی در مشی کادیلاک، نمونههای اصلاحشده و ابتکارات تکنیکی و فنی، اعتبار و محبوبیت کادیلاک به عنوان یک مارک لوکس سفارشی را در طول سالها تا به اکنون حفظ کردهاند.
اولین استارت برقی، اولین چراغ روشنایی استاندارد، اولین اتومبیل هشت سیلندر (V) شکل جهان و اولین مونتاژ استاندارد اتومبیل در دنیا که در لندن صورت گرفت، تنها گوشهای از افتخارات بیشمار کادیلاک محسوب میگردد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%DA%A9
کاپارو تی۱ (Caparo T1) خودرویی است که تولید شدهاست.
این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور وسط عقب-محور عقب بوده است.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%A7%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%88_%D8%AA%DB%8C%DB%B1
http://www.cartype.com/pages/3489/caparo_t1__2009
http://en.wikipedia.org/wiki/Caparo_Vehicle_Technologies
Caterham Cars is a manufacturer of specialist lightweight sports cars based in Caterham, Surrey, England and part of the British motor industry. Their only current model, the Caterham 7 (or Seven), is a direct evolution of the Series 3 Lotus Seven designed by Colin Chapman and originally launched in 1968. A track-only car, the SP/300.R, is to be released during 2010. On 27 April 2011, Team Lotus owner Tony Fernandes announced that his team had purchased Caterham.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caterham_Cars
شِورولِت نام برند گروهی از خودروهایی است که توسط جنرال موتورز تولید میشوند.
شورلت پر طرفدارترین خودروی آمریکایی بود که در سالهای پیش از انقلاب وارد شد.
ایمپالا، نوا، کامارو، و کوروت را در کلاس اسپرت میتوان نام برد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%AA
شرکت کرایسلر یکی از تولیدکنندههای بزرگ خودرو در آمریکا است.
این کمپانی آمریکایی که در سال ۱۹۲۵ میلادی در دیترویت میشیگان تأسیس شد علاوه بر خودروهای کرایسلر تولیدکنندهٔ خودروهای پرطرفدار جیپ و داج نیز میباشد.
با ورشکستگی کرایسلر در سال ۲۰۰۹، این شرکت منحل و به خریداران متعددی تعلق یافت. کرایسلر (و داج و جیپ) اکنون تحت مالکیت مشترک شرکت ایتالیایی فیات (۲۰٪)، اتحادیه کارگران UAW VEBA آمریکای شمالی (۶۷٫۶۹٪)، دولت آمریکا (۹٫۸۵٪)، و دولت کانادا (۲٫۴۶٪) میباشد.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%84%D8%B1
شرکت سیتروئن یکی از قدیمیترین شرکتهای خودروساز فرانسوی است.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%A6%D9%86